In de dagelijkse praktijk van scholenbouw merkt VDH-managers dat aan het begin van het ontwerp-proces veel winst is te behalen. Dit betaalt zich later dubbel en dwars terug met minder kosten, een school die onderwijs-kundig klaar blijft voor de toekomst plus transparante beslissingen waarin alle betrokkenen zich gehoord en gezien voelen.

Ook wij hebben als bestuursadviseurs de ervaring dat partijen direct bij de start al roepen: ‘Dat lossen we op’. Dat doen wij ook, maar niet met onverwachte kosten bij bouw of oplevering. Verstoorde onderlinge relaties, daar zit je toch niet op te wachten? Hoe kan het anders?

Aanpak

Vooraf verkennen wij met bestuur, leerlingen en team wat de bedoeling is van jullie onderwijsconcept door goed door te vragen en dat te verbeelden op verschillende manieren. Dan bepaal je met elkaar hoe ver je kan gaan binnen de financiële en bouwkundige kaders. Zijn die er niet, dan maken we die samen. We gebruiken hierbij een uitgekiend middel dat op alle relevante criteria zichtbaar maakt wat belangrijk wordt gevonden en objectiveren dit met een score. Zo ontstaat de optimale inrichting van een te bouwen of te renoveren school, waarbij de beste argumenten op een transparante wijze de doorslag geven. Daar kan een architect direct mee aan de slag voor een functioneel en ruimtelijk programma van eisen. Dat voorkomt de eerste verbouwing na oplevering.

Onze toegevoegde waarde (richten, inrichten en verrichten)

Onze ‘klantverkenning’ geeft richting  aan hoe partijen met elkaar denken te kunnen realiseren. De klanten van de toekomst (schoolbestuur, school, medezeggenschap, leerlingen) en de gemeente spreken zich uit. Via de inrichting krijgt het onderwijsconcept concreet vorm in 3D.  Kennis van scholenbouw en onderwijs-inhoud verenigen wij in onze aanpak met veranderkundige en coachende vaardigheden. Voor elke euro die wij bij de start kosten, wint u er drie terug op proceskosten.

Wij zijn onafhankelijk en hebben geen belang bij het verdere ontwerp-proces. Wij leveren een bondig advies over uw School van de Toekomst in hoe, wat, wie wanneer en waar. Tegen de tijd dat er een Definitief Ontwerp moet worden vastgesteld ziet u ons nog een keer terug. De ervaring leert dat de tijd tussen het ontwerp en de realisatie van een school dermate lang is dat checken of nog volgens de onderwijskundige bedoeling zal worden gebouwd geen overbodige luxe is. Een ‘feedback-loop’ is daartoe een succesvol middel.

Referenties

Een greep uit eerdere opdrachten van VDH-managers op dit vlak:

    VOORNAAM *

    ACHTERNAAM *

    EMAIL ADRES *

    TELEFOON NUMMER

    ONDERWERP

    HOE KUNNEN WE JE HELPEN?